Menu

Bio

Ik ben

schilder en arts, vader en minnaar, gewond en geheeld, gescheiden en geliefd, gebroken en heel, alleen en samen.

 

Als technisch schilder met een liefde voor risico en creëren, combineer ik mijn fascinatie voor de Renaissance en Japanse Meesters met graffiti, drag-queens en neonlicht.

Op de spoedeisende hulp, krijg ik als arts een bijzondere kant van Amsterdam te zien. Het ruwe stadsleven en het menselijk drama.

De bizarre, vreemde en soms heel komische verhalen. Daartussen momenten van verbinding, liefde en humor.

 

Mijn schilderijen zijn ingevroren momenten, porseleinen sferen uit verf, hout, papier, graffiti en lak. Hierin wisselen zich tere verflagen af, gepolijste scherven en Delfts Blauwe fragmenten met kleurrijke details en versmelten zo tot een dynamisch, contrastrijk geheel. Zij spiegelen onze bizarre wereld met al haar kwetsbaarheid.

 

Kunst is de kracht die me beweegt, zij verbindt mijn werelden.

Want kunst is overal nodig.

 

Obbe Tiddens MMXXI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obbe Tiddens (31.08.1980) is in Duitsland opgegroeid, maar heeft van

Nederland zijn thuisbasis gemaakt, is arts van beroep en kunstenaar in

hart en nieren. In zijn praktijk vormen kunst en geneeskunde geen

tegenstelling, maar een dynamische dualiteit. De passie voor hoog

kwalitatief handwerk en een diep bewustzijn van de kwetsbaarheid van

de mens brengen geneeskunde en kunstenaarschap samen.

 

Vertrekpunt van het werk van Tiddens is de moderne schilderkunst.

Echter lijken zijn schilderijen van de oppervlakte vrij te willen

komen om de derde dimensie te veroveren, om mee te doen met onze

realiteit.

 

Als filmische stills vangen de schilderijen van Obbe Tiddens maar een

moment van het verhaal. Hierin staan tijd en beweging stil;

gesuggereerd, maar gevangengenomen door de kaders. Het zijn fragmenten

van een veel groter verhaal en tegelijkertijd een concentraat van

alles wat te zeggen is. De intrinsieke spanning tussen symboliek en

verhaal bepaalt de dynamiek van het doek, de blikvoering van de

toeschouwer zijn ritme.

 

Zowel in zijn schilderkunst als zijn performance staat enscenering aan

de basis van een ‘intuïtief maakproces’, waarin transformatie zijn

spirituele essentie vormt.

De dynamische tegenstelling van krachten wordt op zowel het doek als in het leven een drama, dat alleen de kunstenaar kan genezen.

 

Alessandra Laitempergher, Amsterdam 2021, Curator voor contemporary art