Ik ben
schilder en arts, vader en minnaar, gewond en geheeld, gescheiden en geliefd, gebroken en heel, alleen en samen.
Als technisch schilder met een liefde voor risico en creëren, combineer ik mijn fascinatie voor de Renaissance en Japanse Meesters met graffiti, drag-queens en neonlicht.
Op de spoedeisende hulp, krijg ik als arts een bijzondere kant van Amsterdam te zien. Het ruwe stadsleven en het menselijk drama.
De bizarre, vreemde en soms heel komische verhalen. Daartussen momenten van verbinding, liefde en humor.
Mijn schilderijen zijn ingevroren momenten, porseleinen sferen uit verf, hout, papier, graffiti en lak. Hierin wisselen zich tere verflagen af, gepolijste scherven en Delfts Blauwe fragmenten met kleurrijke details en versmelten zo tot een dynamisch, contrastrijk geheel. Zij spiegelen onze bizarre wereld met al haar kwetsbaarheid.
Kunst is de kracht die me beweegt, zij verbindt mijn werelden.
Want kunst is overal nodig.
Obbe Tiddens MMXXI
Obbe Tiddens (31.08.1980) is in Duitsland opgegroeid, maar heeft van
Nederland zijn thuisbasis gemaakt, is arts van beroep en kunstenaar in
hart en nieren. In zijn praktijk vormen kunst en geneeskunde geen
tegenstelling, maar een dynamische dualiteit. De passie voor hoog
kwalitatief handwerk en een diep bewustzijn van de kwetsbaarheid van
de mens brengen geneeskunde en kunstenaarschap samen.
Vertrekpunt van het werk van Tiddens is de moderne schilderkunst.
Echter lijken zijn schilderijen van de oppervlakte vrij te willen
komen om de derde dimensie te veroveren, om mee te doen met onze
realiteit.
Als filmische stills vangen de schilderijen van Obbe Tiddens maar een
moment van het verhaal. Hierin staan tijd en beweging stil;
gesuggereerd, maar gevangengenomen door de kaders. Het zijn fragmenten
van een veel groter verhaal en tegelijkertijd een concentraat van
alles wat te zeggen is. De intrinsieke spanning tussen symboliek en
verhaal bepaalt de dynamiek van het doek, de blikvoering van de
toeschouwer zijn ritme.
Zowel in zijn schilderkunst als zijn performance staat enscenering aan
de basis van een ‘intuïtief maakproces’, waarin transformatie zijn
spirituele essentie vormt.
De dynamische tegenstelling van krachten wordt op zowel het doek als in het leven een drama, dat alleen de kunstenaar kan genezen.
Alessandra Laitempergher, Amsterdam 2021, Curator voor contemporary art